Tuniská kinematografie

V dnešní době je tuniská kinematografie považována za jednu z nejliberálnějších a nejvynalézavějších v rámci arabského světa. Toto odvětví se hojně rozvíjí již od roku 1919, kdy zde byl pod francouzskou taktovkou natočen vůbec první celovečerní film na africkém kontinentě.Ve dvacátých letech dvacátého století se Tunisko stalo oblíbenou destinací zejména francouzských filmařů a v roce 1927 zde dokonce vznikla první filmová distribuční společnost Tunis-Film. S druhou světovou válkou a následující dekolonizací zdejší filmový průmysl začal poněkud upadat, ale již v šedesátých letech se situace opět obrátila. Byla zde založena produkční společnost SATPEC a do země začaly opět proudit zahraniční filmařské týmy. V roce 1966 se konal první ročník Kartaginského filmového festivalu, který je v současné době nejvýznamnějším filmovým festivalem afrických a arabských zemí.Největší rozmach zaznamenal tuniský filmový průmysl v osmdesátých a devadesátých letech dvacátého století, kdy se Tunisku přezdívalo „Středomořský Hollywood“. Velký podíl na tom měl zejména producent Tarak Ben Ammar, majitel filmových studií v Monastiru, jemuž se podařilo do země přilákat i takové kapacity jako Romana Polanskiho nebo George Lucase. Mezi nejznámější filmy točené v Tunisku patří například Polanskiho Piráti, Zeffirelliho Ježíš Nazaretský, nebo Lucasovy Hvězdné války a Indiana Jones.Samozřejmě, že Tunisko má velmi bohatou i vlastní produkci. Zdejší filmy pravidelně získávají četné ceny na mezinárodních festivalech a v rámci arabských zemí patří k absolutní špičce. Za zmínku stojí zejména tvorba režiséra Ferida Boughedira (La Goulette, Asfour Stah, Rih Essedd) a režisérky Moufildy Tlati. Ta byla vůbec první arabskou ženou, která natočila celovečerní film. Její snímek Saimt el Qusur z roku 1994 byl oceněn mimo jiné i Zlatou kamerou na festivalu v Cannes.